Terug in Colombo, Januari 2013

13 januari 2013 - Colombo, Sri Lanka

Belofte maakt schuld:) een half jaar heb ik niet geschreven en dat ga ik nu goed maken. Ik ben vrijdagmorgen goed aangekomen na een prima vlucht. Vijf films en twee maaltijden verder was ik alweer in Sri Lanka. Het ging best snel, zo'n 10.000km afgelegd in 12 uur. Toen ik eenmaal in de taxi zat was ik wel een beetje teleurgesteld, vanaf nu gaat alles weer met een maximale snelheid 50km per uur:).

Ik had weinig geslapen op de vlucht, en ben thuis 'nog even' in bed gaan liggen. Dom dom, want ik werd 8 uur later pas wakker. Nu is het moeilijker terug te gaan naar een lokaal slaapritme. Morgen dus maar echt erg vroeg opstaan. Gelukkig is het voor de lokale medewerkers vakantie, daardoor kan ik even rustig beginnen morgen hopelijk zonder al te veel afleiding!

Het eerste verhaal dat ik hoorde toen ik een vriend opbelde: een van onze vrienden hier is een bedrijf gestart in medische noodhulp met behulp van een buitenlandse wereldspeler op deze markt. Na vier jaren ploeteren van deze vriend heeft zijn Sri Lankaanse collega, die ook in de raad van bestuur van het bedrijf zit, de hele officiele lancering met persconferentie van dit nieuwe concept voor dit land gesaboteerd. Waarschijnlijk de consequentie van een politiek spelletje wat al het harde werken stuk heeft gemaakt. Een enorme teleurstelling en mogelijk het einde van zijn bedrijf.

Hier stop ik weer even. Mijn eerste indruk van terug zijn: lekker warm, veel harde geluiden, mensen lopen langzaam, ik ben weer een bezienswaardigheid, weinig frisse lucht, afkicken van de gezelligheid in Nederland en een weemoedig gevoel, driewieler taxis stoppen voor mijn neus hoef geen vervoer te zoeken, geweldige vrienden, een portemonnee met minstens een keer zoveel koopkracht als in Nederland, een land met grandioze mogelijkheden en schijnbaar onoverkomelijke barrières. Wordt vervolgd.

1. Rianne:
    13 januari 2013
    Mooi dat de reis goed was! Succes met langzaam lopen en weer terug te komen in het lokale ritme. En van de grotere koopkracht, verwen jezelf met een lekker stoofpotje, eh, bakkie noedels. Knuffel!
  2. Margriet:
    14 januari 2013
    Mooi dat je weer veilig bent aangekomen zo helemaal aan de andere kant van de aardbol. Weer schakelen voor je maar dat zal wel goed komen met alle mooi herinneringen aan je bezoek hier.
    Hoe heeft je eekhoornvriend het gehad tijdens je afwezigheid?
    Liefs van ons allemaal!!
  3. Mirjam:
    15 januari 2013
    leuk je kleine verslag! Je bent eigenlijk net te vroeg uit NL vertrokken, we zijn bijna ingesneeuwd vanochtend. Voor Haagse begrippen hebben we heel veel sneeuw, minstens 20 cm.
    kZal je een foto sturen samen met het recept van een overheerlijke bananen-carameltaar. Kun je jezelf even verwennen.
    liefs, mirjam