Update December

4 december 2011 - Colombo, Sri Lanka

Het is goed om me telkens opnieuw realiseren dat ik ergens op een klein eiland in de Indische Oceaan zit en dat de wereld groter is dan dit. Ik word regelmatig opgeslokt door het werk en vergeet dat er in de rest van de wereld enorm veel gaande is. Ik probeer het nieuws in Nederland ook wat te volgen. Het valt niet mee om in contact te blijven met beide werelden; er is hier zoveel te doen, en tegelijkertijd is er thuis ook zoveel gaande. Het is wellicht interessant om over een aantal verschillen tussen mijn wereld en Sri Lanka te vertellen. Het eerst dat me opvalt gaat over onderwijs. Veel kinderen worden erg gestimuleerd om iets van hun basisschool en middelbare school te maken. Want, wanneer cijfers niet goed genoeg zijn verspeel je je kansen op toegang tot de universiteit. Kinderen maken hier gerust na schooltijd huiswerk, en zijn er ook nog een hele zaterdag druk mee. Wanneer dat in meer Aziatische landen het geval is zal het me niet verbazen als Europa over enkele decennia volledig is ingehaald door de Aziatische landen op het gebied van kennisontwikkeling. Gelukkig hebben HBO-ers in Nederland besloten dat de kwaliteit van het onderwijs verbeterd moet worden....! Een overeenkomst met Nederland is dat Sri Lanka vrij internationaal georienteerd is. Vaders emigreren gerust voor een half jaar of een jaar naar het buitenland om te werken en geld te verdienen. De Sri Lakaanse diaspora is ook wereldwijd te vinden. dit zijn voornamelijk Tamils die als gevolg van het conflict het land uitgevlucht zijn. Gister sprak ik een man die actief is op het gebied van preventie van kindermishandeling in Sri Lanka. Hij sprak zijn misgenoegen uit over de verloedering van de Westerse samenleving. Hoe is het mogelijk dat een rechter een verzoek om verbieden van een pedofiele partij in Nederland af kan wijzen op grond van het feit dat deze partij ook een bestaansrecht heeft, net als alle andere partijen? En wat te zeggen van politieke partijen die proberen etnische minderheden kledingvoorschriften mee te geven? Ik voelde een schaamte opkomen voor de ideeen die heersen in mijn eigen land en voor de vrijheden die meer aan weinig morele grenzen zijn gebonden.

Wat hier verder gebeurt: er zijn overstromingen waardoor veel mensen weer ontheemd raken; de internationale gemeenschap zet de regering verder onder druk om in te gaan op de gepleegde oorlogsmisdaden. Ondanks een helder VN rapport wordt dit nog steeds ontkend; India en China proberen een vinger in de pap te krijgen in Sri Lanka door flink in economie en sociale ontwikkeling te investeren (China uiteraard alleen in economie) en 60% van de mensen in het Noorden heeft moeite om elke dag een fatsoenlijke maaltijd op tafel te krijgen. En nog steeds zijn er mensen die niet terug kunnen keren naar hun oorspronkelijke grondgebied vanwege ellenlange bureaucratische processen om eigendomsrechten voor hun land te krijgen.

Tot zover, volgende keer meer! Met mij gaat het goed, ik heb het nog  steeds erg warm, moet nog steeds wennen aan wonen met huisgenoten (cultureel gezien ook een uitdaging) en hoop wat meer vrienden hier te kunnen maken... je blijft snel in je eigen netwerkje van collega's hangen maar ook wel eens goed om er uit te stappen.

1. Margriet:
    16 december 2011
    Heeee jettepret,

Groetjes van ons allemaal hier vanuit het natte kikkerlandje. Geen witte kerst deze keer maar ach, ook niet echt belangrijk.
    Hoe gaat het in je woning: wel een beetje privacy?
    Wij zijn hier om de beurt ziek en aan het overgeven. Maar ik kan nu weer even achter de PC kruipen om je reisverhaal te lezen!
    Nou meid, zet'em op en succes met alles hoor.

Gr. Margriet