Veldbezoek Batticaloa

11 november 2011

Het vierde veldbezoek in drie maanden......zo moet het zijn! Donderdagmiddag om vijf uur vertrokken 'smiddags en om 1 uur 's nachts aangekomen. De gemiddelde snelheid die we kunnen maken is ongeveer 50 km/uur en dat over een afstand van ongeveer van Groningen naar Maastricht....De reis duurt dus lang. De reden is dat de meeste wegen tweebaans zijn voor tweerichtingverkeer en alle voertuigen die twee banen proberen te gebruiken om van A naar B te komen, trucks, auto's, autoriksja's, brommers en fietsers. Ik ben naar Batticaloa geweest voor een workshop omdat ZOA Sri Lanka een nieuw groot project zal starten binnenkort. Kortgezegd houd het project in dat ZOA de leefomstandigheden van mensen getroffen door het oorlogsgeweld duurzaam probeert te verbeteren. Dat betekent werken aan verbeteren van productiemethoden in landbouw en visserij, ervoor zorgen dat boeren en vissers toegevoegde waarde creeëren, dat ze een link krijgen naar (nieuwe) markten en geholpen worden om achterstanden op het gebied van onderwijs en beroepsontwikkeling weg te werken. Daarnaast helpt ZOA de mensen ook op psychosociaal vlak; veel hebben een oorlogstrauma waardoor hun mogelijkheden om voor zichzelf te zorgen zijn  beperkt. Ook zullen we gaan werken aan de wederopbouw van infrastructuur. Een allesomvattende aanpak kan je wel zeggen om mensen te helpen een beter inkomen te krijgen dan dat ze nu hebben. Het project zal gefinancierd worden door een grote institutionele donor en gaat drie jaar duren. Timmo Gaasbeek van ZOA hoofdkantoor is hier deze week, hij heeft het project ontwikkeld in samenwerking met de lokale staf; het was erg bijzonder om een paar dagen met hem door te brengen te leren van zijn ongelofelijk grote kennis over het gebied en de cultuur van Sri Lanka. Hij heeft een Phd gedaan op het gebied van interetnische relaties in Batticaloa District, super om bij te zijn! Bijgaand wat foto's van het veldbezoek van de projectlocatie; onderontwikkeld op het gebied van infrastructuur, wegen zijn nu nog begaanbaar maar wanneer het gaat regenen is het een groot probleem. Het is ook een leefgebied van olifanten wat problemen oplevert voor de veiligheid van de lokale bevolking; het gebied is achtergesteld wat betreft hulp door overheid maar ook door internationale organisaties; irrigatie is beperkt waardoor de opbrengst van het land niet optimaal is; de kwaliteit van het graasland is beperkt waardoor koeien veel moeten lopen om te grazen met een lagere melkproductie als gevolg; en etnische spanningen blijven bestaan bij de bewoners van het gebied. Er is dus veel werk aan de winkel! Sta er dus niet van te kijken als ik niet zo vaak bel of mail; regemlatig zal ik vanaf nu in het veld zijn om de lokale staf te ondersteunen bij de uitvoer van dit project en de donoren blij te maken met voortgangrapportages hoera! Bedankt achterban, door jullie belastingbijdrage aan het Europees Ontwikkelingsfonds wordt dit mogelijk gemaakt! HEt financiert ontwikkelingshulp voor ontwikkeling van de partnerlanden van de EU. Nederland droeg voor 2011 48,5mn aan het EOF bij en daar nemen wij nu een hapje uit!

We hebben de partners met wie ZOA hier gaat samenwerken bij elkaar gebracht om het project te bespreken, de planning voor dit project te bespreken, de beschikbaarheid en inzet van hun staf en de links die ze onderling kunnen leggen om het project op een efficiente manier te kunnen implementeren. Erg interessant en leerzaam om een kijkje te nemen in de keuken van projectplanning en organisatie! Volgende keer meer. Kijk ook eens naar de foto's!

1. Margriet:
    14 november 2011
    Dit wou je graag he, zoveel veldwerk.
    super wat je allemaal meemaakt. ook wel confronterend maar wel goed.
    Ik hoop dat je weer opgeknapt bent van je blauwe plekken.

Groetjes Margriet en Erwin
  2. Annya:
    15 november 2011
    Hoi schat,
    Wat weer een reis!Vind t super knap hoe je het allemaal doet!! Snel even skypen:)
    xx Annya
  3. Elje:
    16 november 2011
    He yet!
    geweldig dat de financiering is gelukt!! Wat kunnen jullie daar in het noorden geweldige dingen mee doen voor de mensen. sterkte met de monitoring. liefs van hier elje